Общо показвания

вторник, 9 юли 2013 г.

Броеница

Броеница (наричана също броенка или броилка) е детско стихче, което се използва най-често като жребий в детските игри в България, за някакъв друг жребий, като средство за измерване на определен период от време или просто за отмерване на такт (при игра на ластик, например). Когато се използва като жребий хората, които ще участват в жребия - като например играчите на криеница - се събират и един от тях започва да ги брои с броенката, като на всяка нейна сричка отговаря един човек. Човекът, с когото броенката свърши, не участва в по-нататъшното броене и изтеглил жребия - добър или лош - е човекът, който остане последен. Когато се използва за измерване на време, броенката се произнася също бавно и на срички.
Някои български броенки :

Ала баланица, турска паница. Ой гиди Ванчо, наш капитанчо! С пушка на рамо, с дупе насрано. Корабите спряха, турците умряха, само наш остана Ванчо капитана.

Ала бала портокала. Кой изяде кашкавала? Аз не съм, ти не си, а магарето си ти.

Анчето се напикало на чаршафчето си бяло. Колко капки изпикало? Ти кажи!

Вчера ме нападна хулиганска банда. Казаха ми "Стой!" и "Парите брой!". Аз извадих портфейла и преброих двеста лева. Казаха ми "Стига, че милиция пристига."

В джунглата рев се носи, мирише на прясна кръв. Негрите ходят боси по заповед на царя лъв. (при игра на ластик)


Горе на Балкана бие барабанът. Долу във полето се пече кюфтето! Ей, дядо попе, кажи на детето да не яде кюфтето, че ще му се пукне шкембето!
Две петлета се скарали пред поповата врата. Поп излезе и им каза: "Иж, миж, ти жумиш!"

Камбаната бие, попът се мие. Камбаната спря, попът умря!

Балонът се надува. Надувайте, момчета. Да стане на парчета. Бум!

Ооо, земното кълбо е пълно със коли. Коя кола избираш точно ти, правичката си кажи и не ме лъжи! 1, 2, (Точно ти!) (Играчът казва марка кола, с която завършва броенката.)

Ооо, Мики, на колко си години? Аз съм на три, ти на колко си?

Онче, бонче, счупено пиронче, риба щука, махай се оттука! (...отивай на боклука да ядеш памука, мама ми се скара за една цигара, татко се ожени за прасето Гени родиха се прасенца с розови гъзенца!)

От небето до земята златна стълбичка виси. Цар, царица, принц, принцеса – кой избираш първо ти? Правичката си кажи и не ме лъжи! 1, 2, 3 (Точно ти!)

Ринги ринги рае, наш петел играе, чужд петел го гони за кило бонбони!

Срало мече на пътече. Яде ли го ти? Раз два три.

Точка, точка, запетайка. Нос, тиренце, колеленце. Шички, шички - две ръчички. Тумбалака с двата крака. И калпака със байрака !

Учителката Йовка купила си човка - да кълве децата по училищата. Купила си бебче. Кръстила го Бобчо. Ооо, Бобче влезе във салона и натисна телефона. Телефона каза "Зън" - Бобче вън!

Фе, фе, мирише на кафе. Дяволът се кръсти с кьопавите пръсти. Отиде на реката, удари си главата. Намаза я със йод и стана идиот!

Фе, фе, мирише на кафе. Дяволът се кръсти с трите криви пръсти. Отиде на война, уби една муха. Опече я на шиш, покани цял Париж!

Чарли Чаплин се напил, сто бутилки ром изпил. На кръчмаря не платил и жена си той набил със метлата по главата със шишето по дупето.

Чарли Чаплин се напил и жена си той набил. Тя му раждала деца, той ги пържел на яйца.

Цар, царица, магаре, магарица, принц, принцеса, Снежанка във двореца!

Цингара мангара фук. Пълни гащи с лук.

В горна-долна махала черно циганче умря. Майка му го жалеше "Ой Гане, Гане, кога беше жив, кюнци ковеше и ги броеше - едно, две, три - пръв излизаш ти".

Ооо, краставица дива, дива и изгнила - седнала на сянка да яде луканка. На колко години е тя?

До, ре, ми, фа, сол, ла - падна ми сопола!

Еника, беника трикъл бе. Абер, фабер домине. Еца-беца, до петлица - грам.

Вещици! От деветия ни май се родил един човек. Той на вещица прилича, Баба Яга се нарича. и с кошница в ръка, тя играе ча-ча-ча.

Китка китка магданоз,кой посоча първи-тоз!

Онче бонче счупено пиронче риба щука махай се от тука отивай на буклука да ядеш памука и майкати се кара за една цигара кучето ти дращи скъсаните гащи.

Някои български броенки, заети от
чужди езици :

Аката баката, чуката бе. Ондир пондир, до ми ре. Кики рики, романтики. Пръц!

Аката баката, чуката бе. Абел фабел, до ми не. Кики рики, домастики. Фльон!

Ем а, ес ес а, ес ес а, пи пи а! (Спелинг на Мисисипи на английски. Класическа броенка за игра на ластик.)

Инкили бинкили пак ма джи. Цици мици транбури. Уйна фета, дуйна фета, форт!

Ой бони, бони, академа Мустафа, Мустафа фа фа, коме га га га. Учие пе пе, коме тепе тепе тепе. Учио, коме то!

Уан га та тере со фльорес. Умане, умане, ума нео нео тики тики, нео нео тики тики, улан джо фикс!

Няма коментари:

Публикуване на коментар