Общо показвания

четвъртък, 11 юли 2013 г.

Бейзболът Правила

Бейзболът е колективна игра, в която се срещат два отбора от по 9

души, сменящи се последователно в нападение и защита.


В бейзбола има две основни действия:

защита - отбора се разполага по игрището и питчера подава топката към

хоума, където противников играч чака, за да я удари;

нападение - противника е заел позиция по игрището, а нашия отбор заема

позиция да удря.

Отборът в защита заема определени места и всички играчи имат

специфични роли (Бейзмен, Шортстоп и др.). Играчите в нападение вземат

участие един по едни като Батери според предварително установения ред

на батиране.

Позициите по игрището на играчите си имат наименования. Ето ги и тях

(може да видите позицията на картинката )


питчер;  1
кетчер;   2
първи бейзмен (или първа база);  3
втори бейзмен (или втора база);  4
трети бейзмен (или трета база);   5
шорт стоп;   6
ляв аутфилдер;   7
централен аутфилдер;    8
десен аутфилдер   9


Игралното поле има форма на сектор от окръжност, очертан от, така

наречените, ФАЛ ЛИНИИ. То се дели на 2 части: вътрешна – ИНФИЛД, с

формата на квадрат, ограден от дъга; и външна АУТФИЛД – частта от

полето зад дъгата на ИНФИЛДА. Заедно ИНФИЛДА и АУТФИЛДА образуват

игралната територия – ФЕЪР, а зад ФАЛ ЛИНИИТЕ е ФАЛ територията. Играе

се само когато топката се намира във ФЕЪР територията. В правият ъгъл,

сключен от ФАЛ ЛИНИИТЕ, се намира ХОУМ-ът, които представлява

петоъгълна пластина, откъдето започва и свършва всяко нападение. В

останалите ъгли се намират I-ва, II-ра и III-та БАЗА (в посока обратно

на часовниковата стрелка).

Край инфилда на фал територия са разположени две правоъгълни

очертания, които са предназначени за помощник треньори (коучове),

които чрез знаци или думи дават указания на играчите. Освен тях има и

две кръгли очертания, предназначени за загряване на играчи, които ще

удрят.

Почти в средата на квадрата е гумата на питчера, която в повечето

случаи е разположена на малко възвишение. Височината на възвишението е

около 25 см над равнището на игрището.

Отборът в нападение: Целта на БАТЕРА е да удари топката колкото може

по-далеч в игрището и да премине през всички бази последователно, за

да отбележи точка. Отборите могат да отбелязват точки само, когато

играят в нападение.


Бейзболът е единствения спорт, в който играч (Батерът) може да се

жертва („sacrifice”) изпълняваки удар, наречен БЪНТ , с което да даде

възможност на свои съотборник (Рънер) да напредне към следващата база.

Отборът в защита: Целта на отбора в защита е да пази базите и да не

позволи на противника да отбележи точка, като изгори Батера и го

изкара в аут.

Питчерът е играча, който хвърля топката за удряне от противника.

Кетчерът е човека, на който питчера подава топката. Освен че хваща

пропуснатите от противника топки, кетчера е и човека, който пази

най-важната база - хоума. Останалите играчи чакат удара на противника,

за да спрат топката, а бейзмените и шорт стопа освен това пазят и

базите, до които се намират.

Аут:

Флай аут - Като хване, ударената от Батера, топка докато лети във

въздуха.


Форс аут – Когато играч от отбора в защита подаде топката на база и тя

бъде хваната от играча на базата преди Батера/Рънера да е стигнал до

нея.


Страйк аут – Когато Батера пропусне 3 хвърляния на топки минаващи през

страйк зоната, обявени от съдията за страйк.

Един мач има 9 части, които се наричат ининги. Във всеки ининг

отборите се редуват - единия е в нападение, а другия в защита, после

се сменят. Смяната става когато отбора в защита изгори трима

противникови играчи - т.е. направи 3 аута. Победител е отборът

отбелязал повече точки. Ако резултатът е равен след 9 ининг, се играят

един или няколко допълнителни ининга докато един от отборите не

отбележи повече точки от противника.

3 страйка – 4 боли

Tри (3) неуспешни опита на Батера да удари топката, дори когато тя е

попаднала извън страйк зоната, водят до „страйк-аут”: Батерът записва

един аут за отбора си в ининга.

Четири (4) лоши хвърляния извън страйк зоната, които Батера не се е

опитал да удари, водят до обявяване на „база за боли” и Батера

получава правото да се придвижи до първа база.


                                                        Аут (изгаряне)

Действия на отбора в защита, при които играч от противниковия отбор се

отстранява от играта. Например:

ударена топка е хваната във въздуха преди да е докоснала земята или

ограда;
топката е подадена в база, към която бяга противников играч и стига

преди играча;
бягащ играч, или играч извън досег с база, е докоснат със топката или

с ръкавица, в която има топка.

За да се сменят отборите - от нападение в защита, е необходимо да се

направят 3 аута.

                                                     База за боли

"награда" за батера, която се изразява в напредване до 1-ва база, без

риск за изгаряне. Това е следствие на 4 лошо хвърлени топки от

питчера.

                                                         Балк

Неправилно или непозволено хвърляне на питчера, в случай че има играчи

по базите (рънери), те напредват по една база напред.

                            Батер

Всеки играч, който застане на хоума да удря.

                         Базова линия

Линиите, които описват квадрата между базите.

                                  Бекстоп

Ограждението намиращо се на 18 м. зад хоума.

                                                     Бол

Хвърляне на питчера извън зоната, определена от площта над хоума, на

височина от коленете до лактите на батера.

                                                Бънт

Топка, ударена с подлагане на бухалката (т.е. без да се замахва).

Целта е топката да се удари леко и да остане в инфилда.

                                              Дабъл плей

Ситуация, при която отбора в защита успява от един удар на противника

да овладее топката и да изгори двама играча последователно.

                      Дъгаут

Пейката за резервните играчи.

                     Ининг

Част от играта, по време на която всеки един от двата отбора се

изрежда един път в защита и един път в нападение.
               
                                              Инфилд флай

Ситуация, при която има играчи на 1-ва и 2-ра база или 1-ва, 2-ра и

3-та база и батера удари висока топка, падаща в рамките на инфилда. В

този случй, батера се обявява веднага в аут, още преди топката да е

паднала на земята, а рънерите не са принудени да напредват по базите.

                                                            Коуч

Помощник на треньора, който застава на определено място край игрището

за да направлява рънерите със знаци или думи.

                                                Кражба на база

Действие, при което рънера тръгва да бяга към следващата база, преди

да изчака удара на батера.

                           Кърв бол

Вид хвърляне от питчера, при което топката описва завиващо движение.

                                        Линия

Остра права топка, летяща бързо и успоредно над земята.

                                                     Мъртва топка

Положение, при което играта е временно прекъсната, никой няма право да

играе с топката и тя трябва да се намира на възвишението на питчера.

                                                         Намеса

Положение, при което някой играч се опита да попречи извън позволеното

от правилата на противников играч да извърши някакво действие (удряне

на топката, достигане до базата и др.)

                                                   Отбор в защита

Отборът, разположил своите играчи по игрището, които чакат удар, за да

хванат топката.

                                           Отбор в нападение

Отборът, чиито играчи се опитват да ударят топката подавана от

противника, така че той да не може да я улови.

                                                         Ръндаун

Положение, при което играч на отбора в нападение е хванат между две

бази и е разиграван и гонен от играчи на отбора в защита, за да го

докоснат - изгорят, т.е. да се отбележи аут.

                                                            Рънер

Играч в нападение, който е удрял и е стигнал до някоя база и чака да

бъде избутан, да напредне от следващите го съотборници.

                                                         Сейф

Положение, при което играч в нападение е достигнал в следствие на свой

удар (или на удар на играч от неговия отбор, удрящ след него) до база

преди топката и не е бил докосван (изгарян) от противников играч с

топка. Докато играча е в контакт с базата, той е в безопасност, не

може да бъде изгарян.

                                                      Страйк

Хвърляне на топката от питчера, която е минала през страйк зоната;

както и топка, на която батера е замахнал в опит да я удари.

                                                   Страйк зона

Зона, определена от разстоянието от колената до лактите на батера и

над хоума.

                                              Страйк аут

Аут (изгаряне), когато батера не е успял да удари 3 страйк топки.

                                                  Топка фал

Топка, ударена от батера и преминала във фал територията. Зачита се за

страйк, но не се зачита за удар. Никой играч в нападение не може да

ползва тази топка, за да напредне към следваща база.

                                                    Топка феър

Топка, ударена във феър територия. Зачита се за удар и всеки играч има

право и може да се предвижва към следваща база, за да достигне отново

хоума и да отбележи точка. Играчите напредват докато топката не се

върне в инфилда и възникне опасност да бъдат изгорени, като ги хванат

извън база.

                                                          Точка

Отбелязва се от играч, който е направил пълна обиколка на инфилда и е

докосвал 1-ва, 2-ра, 3-та база и хоума. Т.е. когато се обиколят всички

бази и се стигне до началната.

                                                  Улавяне

Хващане на топката от въздуха, преди тя да е докоснала земята или

огражденията на игрището. Батера, който е ударил тази топка се брои за

аут (изгорен).

                                Фаул бол

Топка ударена и паднала или преминала във фал територия.

                                Флай

Летяща параболична топка.

                               Флай аут

Аут извършен чрез хващане на топка флай.

                                                     Хит

Удар, направен по такъв начин, че батера да си осигури достатъчно

време да стигне до някоя база без възможност да бъде изгорен.

Обикновено са силни далечни удари или силни удари по земя между двама

противникови играча.

                                                      Хоумрън

Силен удар, който прелита над цялото игрище (феър територия) и пада

извън него. Първия досег с земята е извън игрището зад голямата дъга

на феър територията. При това положение на батера се дава възможност

безпрепятствено да обиколи всички бази и да отбележи точка. Ако има

други негови играчи - рънери, те биват избутвани от него по този начин

и те също бележат точки, след като достигнат до хоума.

Ето  и  отборите в София:

СОФИЯ БЛУС (София)
ЛЪВОВЕ НСА (София)
ЮНАК (София)
АКАДЕМИЦИТЕ (София)
АТЛЕТИК (София)

Няма коментари:

Публикуване на коментар